Foto: Karamo, Pixabay
Klimatmärkning av livsmedel kan minska utsläpp av växthusgaser
En klimatmärkning på köttprodukter kan minska utsläppen av koldioxid – även bland konsumenter som är motvilliga till att få den här typen av information. Det visar en studie från AgriFood Economics Centre.
Studien visar att klimatmärkningen har störst effekt på de som redan har förväntningar på sig själva att agera hållbart. De som vill ha information om produktionens koldioxidutsläpp minskar sina koldiodixutsläpp från livsmedel med 32 procent, medan de som inte vill ha den här typen av information minskar sina koldioxidutsläpp med 12 procent. Forskarna drar slutsatsen att information om koldioxidutsläpp är en åtgärd som kan förändra konsumtionen mot livsmedel som släpper ut mindre koldioxid.
Intresserade, likgiltiga och undvikande konsumenter
Resultaten visar att vissa konsumenter aktivt undviker klimatmärkningen för att slippa känna att de borde ändra sitt beteende. Studien identifierar tre typer av konsumenter: 1) de som är intresserade av klimatinformation och vill ha den typen av information och förändrar beteendet när den ges och informationen avviker från deras förväntningar, 2) individer som är likgiltiga, de antingen vill eller inte vill få den typen av information men påverkas inte av den och 3) de som undviker information om den är frivillig, men där vissa ändå påverkas av informationen när de får den.
Viktigt hur informationen utformas
Hur informationen utformas, hur komplex den är och var den är placerad på förpackningen, är också viktiga faktorer, enligt forskarna. Konsumenter som är intresserade förväntas undersöka förpackningen mer aktivt och läsa en mer komplicerad märkning, medan de som helst undviker den typen av information påverkas mer om märkningen är lätt att förstå och svår att undvika.
AgriFood Economics Centre är ett samarbete mellan Lunds universitet och Sveriges lantbruksuniversitet.
Livsmedelsprodukt | Alla respondenter | Respondenter som inte vill få klimatinformation | Respondenter som ville få klimatinformation |
---|---|---|---|
Nötkött | -33 | -16 | -45 |
Nötkött och fläsk | -19 | -9 | -27 |
Fläsk | 50 | 20 | 69 |
Kyckling | 73 | 75 | 73 |
Nötkött och bönor | -48 | -26 | -54 |
Köttsubstitut | 56 | 19 | 58 |
Totalt | -35 | -12 | -32 |
Källa (tabell): Interested, indifferent or active information avoider of climate labels: Cognitive dissonance and ascription of responsibility as motivating factors av Anna Kristina Edenbrandt, Carl Johan Lagerkvist och Jonas Nordström, 2020.
Greppa Näringens rådgivning “Klimatkollen” kommer att utökas med beräkningar kring klimatavtrycket för gårdens olika produkter. Läs mer i artikeln Stort intresse för att räkna på klimatavtrycket på gårdens produkter (2020-05-11) Länk till annan webbplats.
Källor:
Interested, indifferent or active information avoider of climate labels: Cognitive dissonance and ascription of responsibility as motivating factors Länk till annan webbplats. av Anna Kristina Edenbrandt, Carl Johan Lagerkvist och Jonas Nordström, 2020.
Märkning av livsmedel för ett bättre klimat – vad tycker konsumenten? Länk till annan webbplats. AgriFood Policy Brief, 2020:3.
Kontakt
Dela
Prenumerera på nyhetsbrevet
Vill du prenumerera på Greppa Näringens nyhetsbrev och få de senaste nyheterna inom miljö och klimat till din mejlbox två gånger i veckan?