Forskare studerar samband mellan utbildning och miljöeffekter
Formell utbildning kan ge positiva miljöeffekter på gårdsnivå, men resultaten pekar i olika riktning. Det framgår av en omfattande litteraturstudie med underlag från hela världen.
Formell utbildning av lantbrukare har i studier visat att de fått ökad kunskap om miljöåtgärder, men att ökad kunskap inte garanterar ett miljöbeteende. Mer omfattande studier saknas om vilken roll lantbrukares utbildning spelar för gårdens miljöpåverkan, något som en ny studie försöker åtgärda genom att sammanställa resultat från tidigare studier.
Sammanställer studier från hela världen
Litteraturöversikten baseras på 127 forskningsstudier från olika länder, bland annat några studier från Sverige. Forskarna tittade på studier inom fem temaområden där det vanligaste området var åtgärder som syftade till förbättrad jord- och vattenkvalitet. Andra områden handlade om ren energi, biologisk mångfald, ekologisk odling, och miljöinriktade jordbruksprogram. Fokus låg på formell utbildning och studier som enbart handlade om lantbruksrådgivning togs inte med i analysen.
Tre olika "miljöbeteenden" undersöktes: 1) ekologiska indikatorer på gårdsnivå, 2) tillämpning av miljöåtgärder eller delta i miljöprogram och 3) avsikt att använda eller tillämpa miljöåtgärder eller delta i miljöprogram.
Resultaten pekar i olika riktningar
Några exempel på samband mellan utbildning och mark och vattenåtgärder:
- Utbildningsnivån hos holländska mjölkbönder var avgörande för förbättringar i effektiv användning av näringsämnen på gården efter introduktionen av ett redovisningssystem för kväve och fosfor.
- Tillförsel av pesticider påverkades inte av utbildningen hos franska veteodlare.
- I England pekade resultaten i olika riktningar. En studie visade inget samband med reducerad jordbearbetning, medan en annan studie visade att lantbrukare med högre utbildningsnivå var mer benägna att använda buffertzoner, dammar, våtmarker och reducerad jordbearbetning.
- En svensk studie visade att anpassad jordbearbetning i form av så kallad "conservation agriculture" var vanligare bland lantbrukare med högre utbildningsnivå.
Övervägande positiva miljöeffekter av utbildning
Trots att resultaten gick i olika riktning visade ändå 60 procent av studierna minst en positiv koppling mellan formell utbildning och miljöpåverkan, och 38 procent av studierna rapporterade enbart eller huvudsakligen en positiv miljöpåverkan.
Forskarna påpekar att kunskap om positiva miljöeffekter inte nödvändigtvis garanterar ett miljöbeteende i samma riktning. De lyfter även fram att studien bidrar med forskningsbaserad kunskap som kan driva på effektiva politiska åtgärder för att förbättra jordbrukets hållbarhet. Eftersom resultaten pekar i olika riktning behöver policyer utformas för specifika grupper av lantbrukare utifrån utbildningsnivå, menar forskarna.
Studien har genomförts vid Queen's University Belfast och finansierats av Department of Agriculture Environment and Rural Affairs (DAERA), Nordirland, som en del i projektet AGRITRAIN-IMPACT - som utvärderar vilken påverkan som formell lantbruksutbildning har på gårdsnivå.
Text: Teresia Borgman
Källa: Education and farmer's environmental performance: a systematic literature review Länk till annan webbplats. av Marios Zachariou, Adewale Adenuga och Claire Jack, Queen's University Belfast, Sustainability, 2025