Utskriftikon
Greppa näringen

Rådgivning lantbruk
och miljö tjänar på

NYHET FRÅN GREPPA NÄRINGEN

Klimatmärkning av livsmedel kan minska utsläppen av växthusgaser

Foto: Karamo, Pixabay

Klimatmärkning av livsmedel kan minska utsläpp av växthusgaser

22 maj 2020

En klimatmärkning på köttprodukter kan minska utsläppen av koldioxid – även bland konsumenter som är motvilliga till att få den här typen av information. Det visar en studie från AgriFood Economics Centre.

Studien visar att klimatmärkningen har störst effekt på de som redan har förväntningar på sig själva att agera hållbart. De som vill ha information om produktionens koldioxidutsläpp minskar sina koldiodixutsläpp från livsmedel med 32 procent, medan de som inte vill ha den här typen av information minskar sina koldioxidutsläpp med 12 procent. Forskarna drar slutsatsen att information om koldioxidutsläpp är en åtgärd som kan förändra konsumtionen mot livsmedel som släpper ut mindre koldioxid.

Intresserade, likgiltiga och undvikande konsumenter

Resultaten visar att vissa konsumenter aktivt undviker klimatmärkningen för att slippa känna att de borde ändra sitt beteende. Studien identifierar tre typer av konsumenter: 1) de som är intresserade av klimatinformation och vill ha den typen av information och förändrar beteendet när den ges och informationen avviker från deras förväntningar, 2) individer som är likgiltiga, de antingen vill eller inte vill få den typen av information men påverkas inte av den och 3) de som undviker information om den är frivillig, men där vissa ändå påverkas av informationen när de får den.

Viktigt hur informationen utformas

Hur informationen utformas, hur komplex den är och var den är placerad på förpackningen, är också viktiga faktorer, enligt forskarna. Konsumenter som är intresserade förväntas undersöka förpackningen mer aktivt och läsa en mer komplicerad märkning, medan de som helst undviker den typen av information påverkas mer om märkningen är lätt att förstå och svår att undvika.

AgriFood Economics Centre är ett samarbete mellan Lunds universitet och Sveriges lantbruksuniversitet.

Klimatinformationens effekt på koldioxidutsläppen i procent

Skriv tabellbeskrivning här

Livsmedelsprodukt

Alla respondenter

Respondenter som inte vill få klimatinformation

Respondenter som ville få klimatinformation

Nötkött

-33

-16

-45

Nötkött och fläsk

-19

-9

-27

Fläsk

50

20

69

Kyckling

73

75

73

Nötkött och bönor

-48

-26

-54

Köttsubstitut

56

19

58

Totalt

-25

-12

-32

Källa (tabell): Interested, indifferent or active information avoider of climate labels: Cognitive dissonance and ascription of responsibility as motivating factors av Anna Kristina Edenbrandt, Carl Johan Lagerkvist och Jonas Nordström, 2020.

Greppa Näringens rådgivning “Klimatkollen” kommer att utökas med beräkningar kring klimatavtrycket för gårdens olika produkter. Läs mer i artikeln Stort intresse för att räkna på klimatavtrycket på gårdens produkter (2020-05-11)länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Sidan uppdaterades 2020-05-22 av Teresia Borgman

Relaterade nyheter

Prenumerera på nyhetsbrevet

Vill du prenumerera på Greppa Näringens nyhetsbrev och få de senaste nyheterna inom miljö och klimat till din mejlbox två gånger i veckan?

Klicka här för att prenumerera

Kontakt

Redaktör för nyhetsbrevet

Teresia Borgman

Greppa Näringen är ett samarbete mellan Jordbruksverketlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster, LRFlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster och länsstyrelsernalänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Jordbruksverket
Lantbrukarnas riktförbund
Länsstyrelserna
EU

Greppa Näringen. Telefon växel: 0771-57 34 56. E-post: info@greppa.nu. Postadress: Box 12, 230 53 Alnarp